Kontakt
📧 hanna.kolodziejczyk@uni.lodz.pl
🚪 Pokój 4.103
Curriculum Vitae
- 1977-1981 Studia na Uniwersytecie Łódzkim, wydział filologiczny, kierunek: filologia germańska
- 1978-1979 Roczne studia na Uniwersytecie Humboldta w Berlinie
- 1991-1994 Uzyskanie dyplomu specjalisty ds. doskonalenia i kierowania kursami w zakresie nauczania języka niemieckiego jako języka obcego w Centrali Doskonalenia Nauczycieli Szkół Średnich WBZ w Lucernie w Szwajcarii
- 1994-1995 Uzyskanie dyplomu Teacher-Trainer’a w zakresie nauczania języka niemieckiego jako obcego w Centrali Doskonalenia Nauczycieli Szkół Średnich WBZ w Lucernie w Szwajcarii
- 1994-1995 Uzyskanie certyfikatu specjalisty ds. kształcenia dorosłych w Akademii Kształcenia Dorosłych w Lucernie w Szwajcarii
- 1998 Ukończenie studiów podyplomowych dla specjalistów ds. kształcenia dorosłych w Wyższej Szkole Pedagogicznej w Kielcach
Zainteresowania badawcze
- komunikacja międzyludzka w kształceniu
- autonomia w procesie kształcenia
- metody aktywizujące, w tym szczególnie projekt edukacyjny i TBL (tasks based learning)
- kształcenie dorosłych
- kształcenie na odległość (stosowanie platformy e-learningowej w procesie kształcenia)
Ostatnio prowadzone zajęcia
- PNJN – Praktyczna nauka języka niemieckiego
- Zajęcia do wyboru: Studiować efektywnie
- PNJN – Praktyczna nauka języka niemieckiego z elementami kultury krajów niemieckojęzycznych, zajęcia prowadzone online na platformie e-learningowej e-campus
- Zajęcia do wyboru: seminarium wyjazdowe do Niemiec
Aktualnie pełnione funkcje organizacyjne
- Pełnomocnik Dziekana ds. Programu ERASMUS na kierunku filologia germańska i kierunku filologia, specjalności: filologia klasyczna, filologia słowiańska, filologia rosyjska
- Koordynatorka zajęć z PNJN na 2 roku studiów I stopnia
Publikacje i projekty
Monografie samodzielne, redakcja monografii zbiorowych, specjalne wydania czasopism
- 2009 III – Seminarium z udziałem studentów germanistyki Uniwersytetu Łódzkiego i Uniwersytetu we Freiburgu nt. „Geschichtsjahr 1989. Polnisch-deutsche Geschichte im Spiegel des Films.“ Projekt współfinansowany ze środków FWPN.
- 2010 V – Projekt dydaktyczny dla studentów germanistyki Uniwersytetu Łódzkiego i Uniwersytetu we Freiburgu nt: „Deutschland und Polen – Geschichtsjahr 1989 und das Jahr 2009”. Projekt finansowany ze środków DAAD.
- 2011 V – Seminarium z udziałem studentów germanistyki Uniwersytetu Łódzkiego i Uniwersytetu we Freiburgu nt. „DDR und Volksrepublik – Politik und Gesellschaft im Film und in der Literatur“. Projekt współfinansowany ze środków FWPN.
- 2012 V – Projekt dydaktyczny dla studentów germanistyki Uniwersytetu Łódzkiego i Uniwersytetu we Freiburgu nt. „Fall des Kommunismus und Wende in Polen und in der DDR im Spiegel der literarischen und filmischen Werke“. Projekt finansowany ze środków DAAD.
- 2015 VI – Opracowanie koncepcji i sylabusa doskonalenia zawodowego dla nauczycieli akademickich z wydziału filologicznego p.t. „Warsztaty sztuki dydaktycznej” (20 godzin dyd.).
- 2017 I – Przeprowadzenie zajęć dla nauczycieli akademickich z wydziału filologicznego p.t. „Warsztaty sztuki dydaktycznej” (20 godzin dyd.).
Recenzje i komentarze
- Recenzja książki Lidii Brandmiller-Witowskiej i Jolanty Kamińskiej „Trening przed certyfikatem” Poziom a1 fit in Deutsch 1; Kid 1; Telc a1
- Recenzja obudowy dydaktycznej dla klasy I szkoły podstawowej opracowanej w ramach projektu „Od dziecięcej ciekawości do dojrzałości poznawczej”
Publikacje popularnonaukowe
- Edukacja alternatywna; rocznik edukacji alternatywnej nr 1/2005 – artykuł: Projekt micro-teaching: alternatywna możliwość przygotowywania studentów- przyszłych nauczycieli języków obcych do odbywania praktyk pedagogicznych;
- Katalog materiałów dydaktycznych: „Tworzenie idei europejskiej w szkole” dla gimnazjów (w języku niemieckim) + Płyta CD z materiałami źródłowymi (71534-CP-1-1999-1-PL-COMENIUS-C31);
- Scenariusze lekcji „Zanim Twój uczeń stanie się studentem” w Twój uczeń studentem, poradnik dla nauczycieli, Edulandia.pl Portal maturzysty 2006/2007
- Komunikowanie się w radzie pedagogicznej, Łódź 2007
- Program nauczania dla klas I-III szkoły podstawowej „Od dziecięcej ciekawości do dojrzałości poznawczej” opracowany w ramach projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Warszawa 2014, Program Operacyjny Kapitał Ludzki, Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Poddziałanie 3.3.4 Modernizacja treści i metod kształcenia
Artykuły opublikowane w Informatorze Edukacji Ustawicznej:
- Uczenie się przez całe życie Lifelong Learning. [w:] Informator Edukacji Ustawicznej, Łódź, nr 8, czerwiec-wrzesień 2008, s. 2-5.
- Uczenie się dorosłych. Indywidualnie czy z grupą. Samokształcenie kierowane. [w:] Informator Edukacji Ustawicznej, Łódź, nr 8, czerwiec-wrzesień 2008, s. 8-9.
- Metody aktywizujące. Jak je stosować, aby efekty były satysfakcjonujące. Co powoduje, że nauczyciele niechętnie je stosują. Metoda aktywizująca: perfekcyjny chaos. [w:] Informator Edukacji Ustawicznej, Łódź, nr 10, grudzień 2008-luty 2009, s. 6-7.
Inne artykuły:
- Stacje uczenia się jako metoda wspierania autonomii oraz aktywizowania uczących się, [w:] Olga Majchrzak (red.): PLEJ_2 czyli PsychoLingwistyczne Eksploracje Językowe. Łódź 2013, s. 43-59
Stypendia i staże
2015 VI – Udział seminarium doskonalącym organizowanym przez Instytut Goethego w Monachium w Niemczech w dniach 14.06.2015 – 27.06.2015. Temat seminarium: „Studienbegleitender Deutschunterricht”
Członkostwo w organizacjach
- ŁTP – Łódzkie Towarzystwo Pedagogiczne od 2010, od 2011 członek Komisji Rewizyjnej
- PSNJN – Polskie Stowarzyszenie Nauczycieli Języka Niemieckiego od 1993
- Stowarzyszenie Nauczycieli Akademickich na rzecz krzewienia kultury języków europejskich od 2009